De kracht van liefde en verbinding: dit kun jij leren van Sergio Vyent

Denk aan Sergio Vyent, en je denkt aan de liefde. Hij schreef er een boek over, én hielp als gastheer van First dates talloze mensen de liefde vinden. Logisch dus dat we Sergio uitnodigden voor Succestival. Daar is hij de spin in het web bij de dates tussen bezoekers en AFAS’ers, en bezoekers onderling. En in het theater vertelt hij over het belang van communicatie, van het bouwen van relaties, en vooral: van échte interesse. Juist ook op je werk. Hieronder vast een voorproefje. 

Liefde en werk, is dat geen rare combinatie? Zeg maar, onprofessioneel? 

‘Nee, juist niet! En liefde is een breed begrip he. Je moet natuurlijk je grenzen kennen, maar als jij iets wilt van een ander, zul je iets van jezelf moeten geven. Anders ontstaat er nooit verbinding, en kun je het vergeten. Bij First dates probeer ik mensen bijvoorbeeld meteen op een voetstuk te plaatsen. Omdat ik wil dat zij gaan shinen. Als iemand lekker in zijn vel zit is de kans groter dat de liefde toehapt. En als ik ze met een gemeend compliment een duwtje in de juiste richting kan geven, doe ik dat graag!’

Mooi voorbeeld, maar wat kan een Succesbeheerder daarmee? 

‘Het maakt niet uit in welke branche je werkt, je werkt altijd met mensen. Je hebt dus altijd te maken met een ander. En die heeft andere gevoelens, andere ideeën en een andere insteek. En wat je ook wilt van die ander, je hebt altijd een relatie en een gunfactor nodig. In de ideale wereld bouw je dat op door te zorgen dat je de ander kent. Dat kost tijd, werken aan relaties is echt een investering. Maar vraag gewoon aan een ander hoe het gaat. Durf complimenten te geven. Zorg dat de ander zich gezien voelt. Dat werkt.’

Jij hebt jarenlang in de horeca gewerkt, en bent expert in hospitality. Maar werkt het ook zo in andere branches? 

‘Ha! In de horeca is hospitality superbelangrijk, maar ik heb ook gewerkt bij de Openbare Bibliotheek van Amsterdam. En daar was het precies hetzelfde. Ik liet medewerkers iedereen die binnenkwam begroeten. Én minstens drie vragen stellen. Zodat ze echt wisten wat iemand kwam doen. Daar kwam best weerstand op vanuit de medewerkers. Maar na twee dagen wisten ze wel wie er waarom was. En op die basis konden ze verder bouwen. Bezoekers werden beter geholpen, en medewerkers vonden hun werk leuker.’

Waar zat die weerstand in? 

‘In de eerste plaats: gewenning. Mensen vinden het eigenlijk nooit leuk als ze iets anders moeten doen, dat komt pas als ze resultaat zien. En het kwam bovenop de rest van hun werk he. Daarom is het belangrijk om mensen altijd de tools te geven om hun werk goed te doen. Vaak betekent dat ook: zorgen dat alle processen echt helder en op orde zijn. Dan houd je vanzelf tijd over om in belangrijke zaken te steken.’

Zo’n horecazaak of bibliotheek is nog wel wat anders dan AFAS Succesbeheer… 

‘Klopt! Maar ook als je in de IT werkt, is je relatie met anderen belangrijk. Zelfs als je nooit met klanten te maken hebt. Iedereen heeft zijn eigen taak en werkzaamheden toch? Beschouw dat als je eigen toko! Als die floreert, is dat supergoed voor je eigen werkplezier. En iedereen die bij jouw tokootje aanklopt, is je gast. Het loont écht om daar relaties mee op te bouwen.’

Okee, je hebt ons! Grote vraag is wel: waar begin je dan? 

‘Goede vraag. Veel begint met eens een keer níét over werk praten. Maar daarna? Dat kan voor iedereen verschillen. En ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Maar tijdens Succestival gaan we het er in ieder geval over hebben. En we zorgen dat iedereen naar huis gaat met een paar handvatten waar je meteen mee aan de slag kunt. Want iederéén kan het leren. En dat is echt een investering in jezelf.’